עבודה בשגרת מלחמה

מלחמת חרבות ברזל תפסה את המדינה בהפתעה גמורה, רגע לפני ״אחרי החגים״ כשכולנו כבר מחכים לחזור לשגרה מבורכת. לצער כולנו השגרה לא בדיוק חזרה כמו שציפינו. 

כולנו, כל תושבי המדינה, קיבלנו מכה כואבת. כמעט כל אחד כאן מרגיש את המלחמה קרוב - אם זה היכרות עם נפגעי אירועי 7.10 או חיילי סדיר ומילואים שנלחמים כעת למען המדינה והשבת הבטחון לחיינו. 

מתמונת המצב והדיווחים של ראשי מערכת הבטחון והממשלה צפוייה לנו מערכה ארוכה ועם כל הכאב, צריך לקום עם הרגליים ולהתחיל שגרה בצל המלחמה. 

כמובן, במצב שבו הכל משתנה, גם העשייה המקצועית צריכה להתאים את עצמה למציאות החדשה. 

אנחנו, אנשי השיווק, נדרשים ביומיום ליצירתיות בשביל מציאת הדרך הנכונה לליבו של הלקוח שנמצא בצידו השני של הקמפיין. בתקופה שבה קהל היעד מנסה להתאושש מאירוע כואב תוך כדי לחימה, מנהלי השיווק יוצאים מגדרם להביא נקודות אור לחיזוק המורל הלאומי וגם לעזור למשק להתאושש, כי שמירה על עורף חזק משמעותו גם משק מתפקד.

שיווק בתקופת מלחמה - כללי אצבע 

אנשי שיווק תמיד צריכים לחשוב היטב על כל מילה, תו או תמונה שבה משתמשים כדי להפיק את המיטב מהקמפיין. בתקופה שבה מצב הרוח הלאומי רגיש מתמיד צריך להיות במודעות יתרה כדי להצליח להביא לתוצאות הקמפיין בלי לפגוע. 

ואסור לשכוח שגם לאנשי השיווק יש עסק לנהל ולהחזיק, וכולנו צריכים להמשיך ולעבוד למרות האתגרים.

 

 

התאמת מהלכי השיווק לתקופת מלחמה

בתקופת מלחמה, ישנם כמה נקודות שחשוב לקחת בחשבון כאשר מתאימים את השיווק הדיגיטלי. להלן מספר נקודות להתאמת אסטרטגיית השיווק למצב מלחמה או כל מצב חירום אחר:

  • התאמת המסר למצב הנוכחי: כאשר מתאימים את השיווק הדיגיטלי בתקופת מלחמה, חשוב להתאים את המסר למצב הפוליטי, הכלכלי והחברתי של המדינה.
    במלחמת חרבות ברזל אחדות העם וחוזק הצבא הם המסרים העיקריים שהציבור מוכן לקבל.
  •  חברות או ארגונים שתרמו או התנדבו למען החיילים או המפונים גאים לשתף במדיות השונות את מעשיהם. זה אמנם לא ״מתן בסתר״ אבל יוצר מצב של win-win  שבו עשיית טוב מחזירה טוב לעסק.
  • מצד שני, מומלץ מאוד להיזהר משימוש ציני בסמלי צה״ל או המדינה או שימוש בקלישאות כמו ״דווקא עכשיו״ או ״למרות הכל״ ללא הקשר למוצר המשווק, או הלצות חסרות טעם. 
  • התאמת אסטרטגיית השיווק: בתקופות משבר גם צרכי הלקוחות משתנים. זה הזמן להסתכל ״במבט על״ על כל פעילות השיווק ולבחון מה המוצרים הרלוונטיים ביותר למצב כרגע.
  • לדוגמה, חברה שמוכרת ציוד טיולים מתמקדת בשגרה בקידום מוצרים לתרמילאים וחובבי טבע כמו אוהלים, תרמילים או ציוד מחנאות. בתקופה זאת ראינו עליה בביקוש למוצרים שמתאימים גם לשימוש של שחיילים בשטח כמו ביגוד תרמי ומימיות, ושינינו את הקמפיין בהתאם.
  • התאמת המחיר למצב הנוכחי: אי אפשר להתעלם ממצב המשק בזמן המשבר. זה הזמן להוריד מחירים ולהנגיש את המוצר או השירות לקהל רחב ככל האפשר כי בעיתות משבר גם מצב הרוח וגם מצב הכיס ירודים.
  • התאמת התקציב למצב הנוכחי: כשמתחיל המשבר אף אחד לא יודע מתי ואיך הוא יסתיים. כדאי לחשוב מחדש על פריסת התקציב השנתית ביחד עם הלקוחות כי אולי יהיה נכון יותר עבורם לשמור את הכסף לימים רגועים יותר. 
המלחמה (כמו כל משבר) היא מצב שנכפה עלינו ועם כל הקושי והאתגרים יש לנו כלים וכוחות לצלוח את התקופה. עם עבודה יצירתית, מדוייקת ורגישה עסקים יכולים למצוא את מקומם תוך המשבר ולצאת ממנו מחוזקים.
וכמובן, כולנו מקווים שנחזור לשגרה כמה שיותר מהר 
חזור לבלוג

להשארת תגובה

שימו לב, יש לאשר הערות לפני פרסומן.