אחרי שנה לא פשוטה מבחינת כלכלית על רקע המחאות והאינפלציה העולמית חיכינו בקוצר רוח לבואו של נובמבר - חודש הקניות! בציפייה שירים את מחזור המכירות השנתי, כמו בכל אחת מהשנים האחרונות. נובמבר נחשב לחודש הכי חזק מבחינת ההכנסות של העסק ומפצה על הקושי למכור בחודשי החורף הישראלי שברובו עדיין חם. רוב חנויות האונליין וכן החנויות הפיזית שהצטרפו, כבר הכינו את המבצעים והסחורות חודשים מראש והמתינו בסבלנות לתום מבצעי חגי תשרי כדי להתחיל את החג הכי משמח בלוח השנה של בעלי החנויות - טירוף הקניות של נובמבר.
מה שהתחיל עם Black Friday מארצות הברית, התפתח ל-Cyber Monday המקוון, ואליו הצטרפו לחגיגה גם הסינים עם יום הרווקים ב-11/11. לפני כמה שנים גוגל ישראל נכנסה לאירוע עם יוזמת SHOPPING IL שמטרתה המוצהרת היא חיזוק המסחר המקוון בחנויות ישראליות שמשאירה את הכסף של הישראלים בארץ, וגם זה קורה, כמובן, בנובמבר. בשופינג il 2022 הישראלים הוציאו יותר כסף על קניות של הקמפיין המקומי לעומת בלאק פריידי .
כל התכניות לחגוג את שיא מחזור המכירות השנתי התנפצו בפנים של כל הישראלים ב-7.10 עם ההתקפה המחרידה על ישובי הדרום ופרוץ מלחמת חברות ברזל. על רקע המצב הכלכלי המכביד שמלווה אותנו כבר יותר משנה, המלחמה הוסיפה עוד כמה רבדים של קושי לעסקים המקומיים.
מלחמת חרבות ברזל פגעה בעסקים מכמה כיוונים:
- מצב רוח לאומי שממש לא משאיר מקום לשופינג
- פינוי ישובי הדרום והצפון טרף את הקלפים לכל בעלי העסקים המקומיים שנאלצו לסגור את העסק לזמן בלתי ידוע
- גיוס המילואים הוציא משוק העבודה מאות אלפי אנשים, החל מבעלי העסקים, מנהלים, ועד עובדי קצה שהם כח עבודה משמעותי עבור אותם עסקים.
בשבועות הראשונים למלחמה, הישראלים הוציאו עשרות אחוזים פחות על קניות. עם זאת, מאז, ההוצאות עלו בהדרגה, והן נראות כחלק מהחזרה לשגרה.
לא כל העסקים נפגעו בצורה זהה. בענפים הקשורים לתיירות, בידור ופנאי, נרשמה ירידה של עד 75% וייתכן שלא תסתיים בקרוב. לעומת זאת, עבור עסקים הקשורים לצריכה בסיסית, כמו רשתות שיווק, נרשמה ירידה של כ-20% בשבוע הראשון למלחמה. מאז, ההכנסות עלו בהדרגה, וסך המכירות כיום נמוך ב-4%-2% בהשוואה לסך ההוצאות הממוצע.
עם כל האתגרים, העסקים הישראלים נאלצו להמציא את עצמם מחדש ברגע האחרון בשביל לא לפספס את השיא הקניות אליו נערכו במשך חודשים.
ישנן כמה יוזמות של חברות פרטיות שהרימו בזריזות פרוייקטים מרשימים שתומכים בעסקי הדרום והצפון, ובכלל בתעשייה המקומית. למשל פרוייקט ״קונים דרום צפון״ של Wix, מאגר עסקים מהאיזורים המפונים של בנק מזרחי טפחות, ״פירגון״ לעסקים מאיזורי העימות בערוצים המסחריים ועוד.
כמו כל מהלך שיווקי בתקופת המלחמה (או בכלל בתקופות קשות) צריך להיעשות ברגישות והתחשבות במצב הרוח הלאומי. בתקופה כזאת העצבים חשופים כל צעד לא במקום יכול להיתפס ציני, מנצל את המצב הרגשי בשביל לסחוט את הארנק של אנשים, או סתם חסר טעם.
כולנו מקווים לחזור לשגרה יציבה ומבורכת בהקדם, והיצירתיות של אנשי השיווק תבוא לידי ביטוי בצורות אחרות, חיוביות יותר. בינתיים מה שנותר לנו לעשות זה לעשות כמיטב יכולתנו לחזק את העסקים עד לימים טובים יותר.
לכו לקנות כחול-לבן!