- העולם מתמודד עם אינפלציה כבר קרוב לשנתיים, מה שלא פסח גם על השוק המקומי
- מחאות והמהפכה המשפטית לאורך כל 2023 שזעזעו את היסודות של החברה והכלכלה במשך כל השנה
- המתקפה האכזרית אירעה בתום חגי תשרי והמלחמה גלשה אל תוך חודש נובמבר שמוכר כחודש הקניות הבינלאומי עם אירועי הנחות כמו: יום הרווקים הסיני, שופינג IL (היוזמה המקומית של גוגל-ישראל לעידוד המסחר המקוון בארץ), Black Friday (שנצבע השנה בצבעי הדגל והפך ל-Blue Friday עבור הרבה עסקים) ו-Cyber Monday.
- ההשפעות של המלחמה הורגשו גם ברמת התפעול של העסקים - במקביל לתחילת המלחמה נסגרו מוסדות הלימוד לתקופה ארוכה ולכן הורים רבים התקשו לעבוד, גיוס מילואים נרחב הוציא אנשים ממקומות העבודה, משלוחים לאיזורי גבול הצפון והעוטף הפכו למסוכנים וחברות רבות פיטרו עובדים.
הצפי הוא שהפגיעה הכלכלית בעסקים תהיה גדולה יותר אפילו מזאת שהייתה בעקבות מלחמת לבנון השנייה.
עד אוקטובר היה נראה שהמשק מצליח להחזיק מעמד היטב, וכבר למדנו על רקע האינפלציה והבלגן הפוליטי-חברתי. ואז הגיעה המלחמה.
לא כל העסקים חווים את המלחמה באותה צורה. ישנם ענפים שחוו עלייה בביקושים למוצרים אותם הן מספקות. עבור חברות אלו, היה צריך לחשוב בזריזות ולנקוט צעדים שיווקים על מנת למנף את הביקוש.
חברת אינטרטויס, בעלי חנות האונליין למשחקים וצעצועים - אמיגו, היבואן הרשמי של פליימוביל בישראל הצליחה לצלוח את המשבר ללא פגיעה בהיקף המכירות. בעזרת שיתוף פעולה עם צוות מנהלי האתר, השמת דגש על היתרונות היחסיים הרלוונטים למצב, ותגובה מהירה של מנהלי הקמפיינים מנעה את הירידה במחזור העסקים.
אמיגו הוא אתר מכירות אונליין של צעצועים ומשחקים מהמובילים בישראל. המיקום של בית העסק הוא באשדוד, שם גם נמצאים מחסני החברה. במקביל למצב הבטחוני המתוח בעיר החברה הצליחה להעלות את המכירות בתקופת המלחמה.
מה עשינו?
ביחד עם צוות השיווק של אמיגו, הוצאנו לפועל כמה עדכונים לקמפיינים ולאתר בצורה שתתאים למצב הרוח הלאומי ותיתן מענה לצרכים שנוצרו:
- התאמת המודעות והמסרים - הקמפיינים של אמיגו לרוב מוכווני מכר ולכן במודעות תמיד מצויין משלוח חינם, בהתאם למדיניות החברה. עם פרוץ המלחמה, דאגנו לעדכן את הטקסטים ולהדגיש שהמשלוחים נמשכים כרגיל לכל חלקי הארץ.

-
צביעת האתר בכחול-לבן - אסטרטגיית השיווק של חודש נובמבר כבר הייתה מוכנה, והקריאטיבים ל-Black Friday כבר היו בעבודה. הכל נעצר ונעשתה חשיבה מחדש על איך (או בכלל ״האם״) להשתתף בחגיגות הקניות של נובמבר. כמובן שלא רק אמיגו התמודדו עם השאלה הזאת אלא הרבה מאוד עסקים אחרים שנקלעו לאותו המצב. אמיגו, במקביל להרבה עסקים, שינו את מיתוג יום שישי השחור ליום שישי הכחול.
- עוד מהלך קטן ויפה היה הוספת דגל ישראל ללוגו האתר.

- זיהוי המגמות בביקושים והתאמת הקמפיין - באירועים משמעותיים כאלה יש גם שינויים בצריכה ובביקושים. הרי השגרה של כולם משתנה וזה בא לידי ביטוי גם בצרכים המשתנים.
כמובן, ששיווק העסק לא מתחיל ונגמר בפעילות הדיגיטל. עלייה של ביקושים גוררת איתה אתגרים לוגיסטיים שבית העסק צריך להיערך אליהם. מאיה גולדשטיין, מנהלת השיווק של אמיגו, שיתפה אותנו באתגרים והתהליכים מנקודת המבט של העסק:
- בתור עסק הממוקם באשדוד, האם ואיך חוויתם את הפגיעה בעסק עם תחילת המלחמה?
מאחר והעסק ממוקם באשדוד זאת לא הפעם הראשונה בה אנחנו מתמודדים עם עבודה תחת לחימה ואזעקות. בימים הראשונים העובדים שגרים באשדוד ובאזורים דרומיים יותר חששו להגיע לעבודה והמחסן היה סגור. תחילה חזרו לעבודה העובדים שמתגוררים בתוך אשדוד ובהדרגה גם העובדים שמתגוררים באזורים מרוחקים יותר. בשבוע הראשון של המלחמה לא היו משלוחים לאזור הדרום ולא יכולנו לספק הזמנות לאזור.
- מה המגבלות שנוצרו ואיך התמודדתם?
הקושי לעמוד בהיקף ההזמנות ולספק אותן במהירות תחת מגבלות לוגיסטיות של מחסור בעובדי מחסן שלא הגיעו לעבודה בגלל החשש מהנסיעה לעבודה ועובדים שגויסו למילואים וכן הצורך לגייס עובדים נוספים כדי לעמוד בביקוש הגדל. בנוסף, חסרו עובדים בחברות המשלוחים וזמני האספקה התארכו דווקא בתקופה בה אנשים רבים זקוקים לצעצועים שיעזרו להם להסיח את דעתם של הילדים מהמצב. העברנו את כוח האדם מתפקידי מנהלה, שיווק וכתיבת תוכן לטובת טיפול בעבודת מחסן ולוגיסטיקה כדי להתמודד מהר יותר עם היקף ההזמנות, גייסנו עובדים נוספים לצורך ליקוט ואריזה וחיזקנו את מערך שירות הלקוחות שלנו כדי לתת מענה יעיל ומהיר לפניות הלקוחות שהתרבו כפי שקורה בתקופות של לחץ וחוסר וודאות. בנוסף, הארכנו את המבצעים שהיו אמורים להסתיים כדי לאפשר ללקוחות שלנו שלא להגביל את קנייתם בגלל קשיים כלכליים.
- איך לדעתך המסחר אונליין הושפע מהמלחמה ומהמצב בדרום?
מאחר ואנשים המתגוררים בדרום והצפון (שלא פונו) לא יכלו לצאת מהבית בגלל המצב, ותושבים בשאר חלקי הארץ העדיפו להישאר בבית ולא לצאת לקניות במרכזי קניות, מסחר אלקטרוני הפך לאטרקטיבי גם עבור אלה המעדיפים לרכוש באופן פרונטלי. הסטנדרט של משלוח מהיר הפך למהיר יותר בגלל תחושת הדחיפות ובגלל תחושת פטריוטיות והתארכות זמני המשלוחים מחו"ל- קנייה מאתרים ישראליים הפכה לאופציה המועדפת.
- מה הצעדים שעשיתם בעקבות המלחמה?
הגדלנו את מצבת כוח האדם שלנו כדי לעמוד בביקושים הגדלים, חיזקנו את מערך המשלוחים על מנת לתת שירות מהיר יותר אף מקודם והרחבנו את האזור של משלוח מהיר מהיום-להיום (בשתי חלוקות יומיות) כדי להגיע באותו היום גם לחיפה ולבאר שבע, כדי להפוך אותנו לאופציה המועדפת והראשונה גם בזמני שלום.
המלחמה עדיין לא תמה ונראה שהיא הולכת ללוות את חיינו עוד תקופה. רוב המדינה התחילה לחוזר לחיים פחות או יותר שגרתיים בצל המלחמה ואיתם גם הביקושים, הרגלי הקנייה, ושאר אתגרי השיווק וניהול העסקים. חברת אמיגו שידעה לנצל את המומנטום נמצאת עכשיו במיקום מצויין בגלל שהצליחה למנף את האתגר ליתרון תחרותי אל מול המתחרים.