האם הרשתות החברתיות הן הגוגל החדש?

מדוע הפופולריות הגוברת של המדיה חברתית עשויה לשנות את האופן שבו אנשים מחפשים מידע באינטרנט?

מי זוכר את ימי תחילת האינטרנט? זה לא היה כל כך מזמן כמו שאתם חושבים. בימיו (ושנותיו) הראשונים הגישה לכל המידע שיש ברשת היה דרך שימוש במנועי חיפוש - כן, ברבים. לפני שגוגל הפכה לשם נרדף לפעולת החיפוש היו מגוון מנועי חיפוש (Yahoo, AltaVista, Lycos מצלצל מוכר?). בשנת 1997 גוגל הוקמה ולאורך השנים הפכה למפלצת המדיה שהיא היום. מה שמסמל יותר מהכל את ההפיכה של גוגל כמלכת המנועי החיפוש הוא ההפיכה של ״גוגל״ לשם פועל. 

בשנים האחרונות המעמד של המלכה גוגל מתערער. היום, אם תרצו לצרוך תוכן, ללמוד על תחום או מוצר מסויים או לשמוע מוזיקה ממש לא בטוח שהצעד הראשון יהיה לפתוח דפדפן ולהתחיל לגגל.

סיכוי טוב שמה שתעשו זה לתפוס את הטלפון ולפתוח את אפליקציית הסושיאל החביבה עליכם. 

הרשתות החברתיות הופכות למנועי חיפוש רבי עוצמה, המתחרים לצד גוגל ומנועי חיפוש מסורתיים אחרים. שלוש הפלטפורמות הבולטות ביותר בהתפתחות זו הן: טיקטוק, יוטיוב ואינסטגרם, אם כי פלטפורמות אחרות כמו פינטרסט, טוויטר ופייסבוק משמשות גם הן כמנועי חיפוש. 

האם אנשים עדיין משתמשים בגוגל לחיפוש?

גוגל עדיין נשארת דומיננטית בתחום החיפוש. נכון לינואר 2024, גוגל תופסת 81.95% מנתח השוק של מנועי החיפוש המובילים בעולם. מה שמעניין יותר הוא להבין מה נתח החיפושים במנועי החיפוש לעומת החיפושי הרשתות הסושיאל. ניתן להבחין בהבדלים בין הדורות כשזה מגיע לחיפוש מידע, ושימוש בניו-מדיה ככלל.

סטטיסטיקה של דור ה-Z לעומת המילניאלס

לפי מחקר שפורסם ב- Vogue Business, הסטטיסטיקות להלן מדגישות כיצד דור ה-Z והמילניאלס מגלים מותגים, מוצרים, שירותים וחוויות חדשות. ברור כי דור ה-Z מתרחק מחיפוש בגוגל, ומעדיף במקום זאת פלטפורמות מדיה חברתית. בינתיים, המילניאלס עדיין מסתמכים רבות על גוגל, המהווה 44% מצרכי הגילוי שלהם.

זה מצביע על שינוי בהתנהגות ובהעדפות בקרב קבוצות דמוגרפיות מסוימות מבחינת היכן הם מחפשים השראה ומידע. הסטטיסטיקות מוכיחות כי המדיה החברתית היא הערוץ המועדף לגילוי מותגים ומידע.

דוגמה המדיה החברתית מובילה כמקור העיקרי להשראה לחיפושי מוצרי יופי ואופנה עבור צרכני דור ה- Gen-Z.

מדוע חלה עלייה בחיפוש החברתי?

4 היתרונות העיקריים של חיפוש  מדיה חברתית לעומת חיפוש במנוע חיפוש:

  1. נגישות המידע: כאשר מחפשים משהו בטיקטוק, למשל, המשתמשים נתקלים מיד בתוכן מותאם אישית ורלוונטי שנראה קל יותר לעיכול וכרוך בקריאה או מאמץ מינימליים. לעומת זאת, יש קצת יותר עבודה מצד המשתמש למצוא תשובות ספציפיות לשאלותיהם עם תוצאות מנועי חיפוש קונבנציונליים, שלעתים נחשבות ללא רלוונטיות, לא מספקות או בעלי אופי פרסומי.
  2. מדיה רלוונטית: אופי התוכן שפלטפורמות כמו טיקטוק ואינסטגרם מציעות, הוא סיבה נוספת לעלייה בחיפוש החברתי. תוכן וידאו קצר עם כתוביות למשל עובד מצויין כטיקטוק, Reel או Story. נדרשת מעט או בכלל לא קריאה והוא מאפשר למשתמשים לקבל את התשובות שלהם במהירות בפורמט מעניין ומושך.
  3. אותנטיות: משתמשים רוצים מידע אותנטי, מאנשים אמיתיים עם חוויות ודעות לא מוטות, שאיתם הם יכולים להתחבר.  80% מבני דור ה-Z מסכימים שהם חשופים ליותר מותגים ופרסום מכל דור אחר, מה שהופך אותם צרכנים מתוחכמים וחשדניים כלפי פרסום. חיפוש במדיה החברתית מאפשר גישה לתוכן גולשים אמין, לעומת הפרסומות ומאמרי ה-SEO שנכתבו על ידי החברות עצמן ויופיעו בראשית החיפוש במנוע החיפוש המסורתי. מצד המותג, המדיה החברתית מאפשרת להם להפוך לאנושיים ולפתח אישיות שלקוחות פוטנציאליים יכולים להתחבר אליה.
  4. שקיפות ושיחה דו-כיוונית: לעומת אתרי אינטרנט, המדיה החברתית אפשרת לפתח תקשורת עם ההפרופיל (אישי או עסקי) דרך הודעה פרטית או תגובה על פוסט שפורסם בשביל לשאול שאלות או להביע דעה, ולרוב גם לקבל מענה אנושי אותנטי מהצד השני.

פלטפורמות סושיאל עיקריות המשמשות כמנוע חיפוש

אחד הפיצ׳רים שמופיעים בכל רשת חברתית היא אופציית החיפוש. זאת הדרך שבה משתמשים מחפשים ומוצאים את המוצרים, שירותים, מותגים וחוויות חדשים רלוונטים להם. 

פונקציית החיפוש מאפשרת למשתמשים לבצע חיפושים עבור מונחים ספציפיים או האשטגים המותאמים לתחומי העניין שלהם. עם זאת, האופן שבו אנשים משתמשים בכל פלטפורמה משתנה, מכיוון שהתוכן המסופק על ידי כל פלטפורמה שונה. 

טיקטוק

אין ספק שטיקטוק החלה לגנוב תנועה ממנועי חיפוש כמו גוגל, במיוחד בקרב Gen-Z אך לא רק. טיקטוק מאפשרת לחפש תוכן לפי שאילתות חיפוש או להיחשף לתוכן חדש לפי חיפוש של האשטאג, סאונד או יוצר תוכן מסויים.  טיקטוק מורכבת מתוכן שנוצר על ידי משתמשים וכן מתוכן ממותג. לסרטוני טיקטוק יש אופי המבדל אותו מפלטפורומות אחרות - התוכן לרוב לא מקצועי, אינטואיטיבי וקצר. בנוסף יש ״טרנדים״ שמופיעים ויכולים ליצור יצירת תוכן מבוסס על סאונד פעילות מסויימת. 

גם מותגים בעלי עמוד טיקטוק לרוב מעלים לשם תכנים מותאמים לאופי של הפלטפורמה. 

אינסטגרם

אנשים משתמשים בפונקציית החיפוש של אינסטגרם כדי לגלות מוצרים, שירותים ויוצרי תוכן חדשים. האשטגים משחקים תפקיד מכריע בחיפוש בכל הנוגע לאינסטגרם. התוכן באינסגרם הוא לרוב יותר מקצועי ו״מעובד״ בפורמט של תמונות סטטיות או וידאו.

יוטיוב

הוותיק מבין פלטפורמות תוכן הגולשים בוידאו. יוטיוב נשאר מנוע חיפוש דומיננטי עבור אנשים המחפשים תוכן וידאו במגוון רחב של נושאים. משתמשים מסתמכים על פונקציית החיפוש של יוטיוב כדי למצוא הדרכות, סקירות, וולוגים וכן תוכן בידורי. הוא משמש כיעד מועדף לצרכנים המחפשים סרטונים אינפורמטיביים ומבדרים בפורמט ארוך יותר ומפורט.

בניגוד לטיקטוק, יוטיוב מאפשר למשתמשים לצפות בסרטונים ארוכים יותר, מה שהופך אותו לבחירה מועדפת עבור אלה המחפשים הדרכות ויזואליות על פני תוכן כתוב.
בשנת 2022, טיקטוק הגדילה את אורך הסרטונים שלה ל-10 דקות בניסיון להתחרות ביוטיוב, בתקווה ללכוד קהל מבוגר יותר ולפנות לאלה בעלי טווח קשב ארוך יותר.

 

פינטרסט

פינטרסט הוא מנוע חיפוש ויזואלי, המשמש כמקור השראה ורעיונות באמצעות תמונות. משתמשים יכולים לחפש מילות מפתח ספציפיות או לדפדף בלוחות מאורגנים כדי למצוא תוכן הקשור לתחומי העניין שלהם - אופנה, עיצוב הבית, מתכונים, פרויקטי DIY ועוד. 

טוויטר ופייסבוק

טוויטר (X) פועל כמנוע חיפוש בזמן אמת, המאפשר למשתמשים למצוא נושאים מובילים, חדשות ודיונים. על ידי חיפוש האשטגים, מילות מפתח או חשבונות, משתמשים יכולים לגלות ציוצים רלוונטיים ולהשתתף בשיחות. דמוגרפיות מבוגרות יותר נוטות יותר להשתמש בפייסבוק כדי למצוא דפים, קבוצות ואירועים הרלוונטיים לתחומי העניין שלהם. 

למה חשוב להשקיע בערוצי המדיה החברתית?

 

המדיה החברתית היא כבר מזמן לא רק מקום להתכתב עם חברים מהתיכון או לראות תמונות יפות מחופשות של אחרים. מדיה החברתית היא מקור המידע החשוב ביותר למשתמשים, במיוחד כשמדובר על הצעירים יותר. זה המקום של המותגים להראות את האופי הייחודי שלהם, הערכים של החברה וכן גם את המוצרים בצורה נגישה ואותנטית. 

 

כמה נקודות מעניינות שפורסמו במחקר טרנדים לשנת 2024 שפירסמה טיקטוק מדגישות את חשיבות הנוכחות בטיקטוק עבור מותגים: 

  • משתמשים נוטים יותר פי 1.8 להסכים שטיקטוק מציג להם נושאים חדשים שהם אפילו לא ידעו שהם אוהבים. 
  • מודעות שמטרתן לעורר סקרנות אצל המשתמשים גורמות להם לצפות ב-1.4x יותר זמן. 
  • לאחר צפייה במודעה בטיקטוק, הצופים סומכים על המותג ב-41% יותר ונוטים להיות נאמנים למותג הזה ב-31% יותר.

כמובן שהמחקר נעשה על ידי טיקטוק עצמה ולכם מתייחס ספציפית לנתוני טיקטוק אבל להניח שהנתונים דומים גם עבור פלטפורמות סושיאל אחרות. 

הרשתות החברתיות הפכו למנוע חיפוש מועדף עבור רבים מאיתנו. בין אם אתם מחפשים מידע או מנסים לשפר את הנוכחות המקוונת שלכם, פלטפורמות כמו אינסטגרם וטיקטוק משחקות תפקיד משמעותי בחשיפה לתוכן ולמוצרים חדשים. כפי שמובן מאליו שלכל חברה יש אתר, כך גם נכון שיהיה עבור עמודי סושיאל. למרות הצורך להשקיע ביצירת תוכן ייחודי ומותאם לכל פלטפורמה ולדאוג ליצירה והעלאה רציפה (לפחות כמה פעמים בשבוע!) ההשקעה בערוצים אלו ככל הנראה משתלמת עבור מותגים שרוצים להגדיל את החשיפה והנוכחות. רוצים לדעת איך לאפטם את העמודים שלכם כדי שיתיאמו למנועי החיפוש? תמשיכו לעקוב

 

חזור לבלוג

להשארת תגובה

שימו לב, יש לאשר הערות לפני פרסומן.